Български English Руский
ОБАДИ НИ СЕ 0878 88 97 26
http://fivestars.bg/

Ще ви помогнем да намерите мечтания дом.

Крис Дийц: Brexit може да повлияе положително на пазара на луксозни имоти в България

Специализираната компания за луксозни имоти Unique Estates става част от международната мрежа Leading Real Estate Companies of the World. Компанията ще бъде ексклузивен партньор за България в подразделението за луксозни имоти на глобалната платформа - Luxury Portfolio. Това партньорство ще улесни предлагането на българските луксозни имоти на чуждестранни клиенти и съответно ще е в услуга на българските купувачи, търсещи къщи и апартаменти от висок клас в други държави. Като вицепрезидент глобални операции Крис Дийц ръководи глобалната експанзия на Leading Real Estate Companies (LeadingRE). Той изпълнява стратегическите цели на компанията чрез разработване и управление на бизнеса извън САЩ, оглавява маркетинговия екип и популяризира марката. Дийц, германски гражданин, има над 20 години управленски опит и стаж в сектора на недвижимите имоти.

Защо решихте да поканите Unique Estates в мрежата Luxury Portfolio точно сега? Вие сте посещавали опознавателно страната и през 2012 г., как се е променила пазарната картина тук оттогава?

- Смятам, че моментът за подобно партньорство е подходящ, защото агенцията празнува десетгодишнината си през 2016 г. и един от критериите, които имаме, когато избираме партньорите в Luxury Portfolio, е те да са дългогодишни местни компании. Агенции, които са управлявани и оперират независимо и имат бранд, който е добре познат на местния пазар. Понякога отнема време да се постигне такава разпознаваемост. Когато дойдохме тук през 2012 г., визитата ни беше по-скоро с цел опознаване на пазара и научаване на историята и спецификите му. Тогава говорихме с няколко компании, но все още нямаше такава, която наистина отговаря на нашите изисквания. Днес може да видим, че както Unique Estates, така и сегментът на луксозни имоти в страната са добре развити и е точният момент да започнем дългосрочно партньорство.

За нашата компания експанзията не е само въпрос на добавяне на нови държави и компании в портфолиото ни, но най-вече на качество и добавена стойност. В случай че не намерим партньор на достатъчно високо ниво в дадена държава, просто не се обвързваме с тях и не правим компромис в това отношение. Или в определени случаи изчакваме компаниите да се развият, какъвто е примерът и с Unique Estates.

Как бихте определили пазара на луксозни имоти в България? Как се различава той от този в съседните държави и от останалите в Европа?



- Това е доста труден въпрос, от една страна, защото няма достатъчно много данни, по които могат да се сравняват съседни пазари. Другото затруднение идва от факта, че концепцията за луксозен имот също не е еднаква на всякъде. "Какво е луксозен имот" - за нас това са обекти, чиято стойност започва от 1 млн. долара. Дори да оценяваме имотите на по-ниска стойност като луксозни, ние използваме това число, за да сравняваме луксозните имоти на глобално ниво.

Софийският пазар или като цяло българският все още не са на челно място в списъка на дестинациите за покупка на луксозен имот и определено смятам, че ще отнеме още малко време, докато това стане така. Но разглеждайки портфолиото на Unique Estates, тук определено има имоти, които се съревновават по атрактивност с луксозни имоти в Лондон, Париж или други популярни дестинации. Засега броят на този тип обекти е по-скоро ограничен, но времето ще осигури, че повече такива имоти ще се появят на пазара.

Смятам, че има няколко положителни фактора, които ще повлияят на локацията, единият от които е ключовото кръстопътно географско положение. В допълнение, ако погледнем към Турция днес, там определено има несигурност за това накъде ще се развива държавата, така че може би ще има изместване на интереса на инвеститорите от Близкия изток, които влагат средства в Турция, именно към България. Това не може да бъде казано със сигурност, но определено вярвам във факта, че ще има по-висок интерес към вашата страна.

Такъв би могло да дойде и заради Brexit. Хората във Великобритания, които исторически са купувачи на имоти в страната, сега с по-ниската стойност на паунда спрямо еврото, не могат да купят много на традиционните пазари за луксозни имоти като Испания, Италия. Смятам, че в следващите години те могат да инвестират в много добри имоти в България за доста по-ниска сума отколкото биха платили на други места. Мисля, че това трябва да бъде комуникирано към тях. Както казах и на Unique Estates, те трябва да работят усилено и да поставят на европейската карта за лукс обекти и България, защото тя определено има потенциал.

източник:

http://www.capital.bg/biznes/intervjuta_i_komentari/2016/11/27/2872016_kris_diic_brexit_moje_da_povliiae_polojitelno_na/



Според вас има ли нужда от по-усилен маркетинг? Познат ли е на чужденците българския пазар?

- Когато говоря с клиенти от Европа, виждам, че България не изниква като възможна дестинация за покупка на луксозен имот в мислите им. Но не защото не е такава локация, а защото е слабо рекламирана. Вашата страна трябва да се позиционира пред чуждестранните инвеститори, да им представи възможностите на пазара тук. Смятам, че голямо предимство е и наличието на планинските курорти и къщи на привлекателни плажове, всички на достъпна цена. От една страна, тези имоти са подходящи за покупка на втори дом, ваканционен имот, но от друга, биха били една доходоносна инвестиция. Защо да похарчиш много пари и да получиш малко на традиционните пазари, вместо да постъпиш по-рисково и да инвестираш в развиващ се пазар.

Има ли достатъчно голям брой български купувачи на луксозни имоти в чужбина? Какъв е профилът им? Кои са често търсените от тях дестинации?

- Обемът от българските купувачи на скъпи имоти не е безкраен. Но виждаме българските купувачи на луксозни жилища в Лондон, който е традиционен хъб за инвестиции в този сегмент. Виена, изглежда, също е познавана и предпочитана дестинация, вероятно заради близостта до България, както и факта, че имотите там са значително по-евтини от тези в Лондон. Богатите българи купуват имоти и в Италия, Испания, както и Гърция - особено сега, тъй като цените на този тип имоти там паднаха доста.

Смятате ли, че Гърция донякъде е пряк конкурент на България в сегмента на луксозни имоти?

- Луксозните имоти в Гърция oсновно са разположени на красивите острови. Не смятам, че това наистина е сравнимо с чисто географските условия в България. По-скоро тук красивите планински курорти са предимство, и то имайки предвид, че едни от най-достъпните ски курорти в Европа са тук. Но не изключвам и плажовете на Черно море от пазарната картина. Така поставен въпросът, не смятам, че Гърция е основен конкурент на страната, тъй като по същество имотите на двата пазара са различни и привличат различен тип клиенти.

Какви са тенденциите на пазара на луксозни имоти в глобален мащаб? Очаквате ли значими промени в този иначе традиционен сегмент?

- Нашата компания се опитва да повлияе на пазара по един различен начин и да промени този традиционен подход. Този сегмент по принцип е смятан за не толкова гъвкав, с търсене главно от по-възрастни богати клиенти. Но ако погледнем към демографската картина на купувачите на бизнес имоти днес, това все по-често са млади мъже и жени на възраст около 25 години, които често са наследници на богати родители. Те имат различни нужди - докато по-възрастните клиенти търсят солидни инвестиции и големи имоти, с които да изпъкнат и покажат статус в обществото, младите искат да инвестират в луксозни имоти, които са изключително добре технически обособени. За тях технологиите са всичко - да могат да контролират какво се случва в дома им където и да са, те искат да са по-близо до търговски центрове и до местата, където се случват нещата, където има действие.

Другата промяна, която виждаме, е, че броят на клиентите с най-високи бюджети расте. Смятам, че през следващите 15-20 години валиден тренд ще е експлозията на средната класа в Югоизточна Азия - в Китай, Индия. Хората там имат повече и повече пари и може би след няколко десетилетия именно те ще са следващата вълна купувачи на луксозни имоти и ще влияят на пазара значително.A